zaterdag 2 januari 2016

Duimzuigen...taboe of schattig?

Waar de oudste nooit behoefte heeft gehad aan een speen of een duim dacht nummer twee er bij ons anders over. Zonder die speen in haar mond kon zij niet slapen. Dus, waar ik altijd hard riep dat ik een kind met speen geen gezicht vond, kreeg mijn dochter een speen. Blij was ik dus ook toen zij met drie jaar haar speen weg deed en niet meer nodig had. Gelukkig! Nummer vier werd praktisch met een duim in zijn mond geboren. Superschattig vond ik het! En makkelijk. Geen geleur met mam ik ben mijn speen kwijt, achterstevoren in de auto zitten om de speen van de vieze vloer af te halen en niet op zoek naar die ene speen die het lekkerst zuigt. Daarnaast waren er ook nog geoorloofde redenen om mijn schatje lekker aan die duim te laten zuigen. Het zou een remedie zijn tegen verveling, gaf troost en zou zelfvertrouwen geven. Totdat meneer naar school ging. Daar kregen wij al snel te horen dat hij erg "afwezig" was als die duim weer zijn mond in ging. Werd het dan nu toch echt tijd er een einde aan te maken? We besloten te kijken wat Byte-X zou doen en wonder boven wonder was meneer met een dag van het duimen af. Dat spul smaakte zo smerig dat hij het niet in zijn hoofd haalde die duim richting zijn mond te brengen. Missie geslaagd. Althans dat dachten wij. Nu in groep drie is de duim weer terug van weggeweest. Bijna twee jaar geen duim en nu ineens weer wel. Heel apart maar het zal wel overgaan. Nou niet dus. De duim zit meer in zijn mond dan ooit tevoren. Tijdens het slapen (dit vind ik niet zo heel erg), op school, tijdens het tv kijken, tijdens een spelletje, tijdens het eten en zelfs als hij wat zegt kan dit bijna niet zonder duim in zijn mond. Ook al gun ik hem die duim heel erg en vind ik het stiekum nog steeds heel erg schattig, dit kan niet meer. Meneer wordt bijna zeven en het wordt tijd dat die schattige behoefte stopt! De ortho daar ontkomen we straks niet aan, maar ik wil wel voorkomen dat mijn kind straks gepest wordt doordat hij nog steeds op school duimt. Dus tijd voor harde maatregelen! Sinds gisteren, met tegenzin van Maxim, weer begonnen met Byte-X en dat leek goed te gaan. Ik complimenteerde hem gisteren dat het zo goed ging. Nou zegt hij: "Ik heb wel twee keer geduimd, maar dat is ook best wel goed toch?" Tuurlijk schatje! Vandaag is er weer een nieuwe dag....en ik weet zeker dat je niet meer duimt voordat je achttien bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten